کاتب " تارنمای تخصصی محمد معاذالهی پور "

اسکرول بار

پشتیبانی

موزیک پلیر

کاتب " تارنمای تخصصی محمد معاذالهی پور "
نه شاعـرم و نه دفتری میخواهــم
نزدیک تریـن قـافیــه با گمراهـــم
سر خط دلـم به دفتر اربــاب است
من "کاتـــب" دربار ولـــی اللهـم...

برای اطلاع از بروز رسانی های وبلاگ لطفا رمز "یا فاطمه الزهرا" را به 50002030300014 پیامک کنید
سلام،به وبسایت کاتب 14 خوش آمدید
سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۱، ۰۵:۰۹ ق.ظ

نوحه ی شور ولایت...

کوری چشم هرکه نمانده به پای تو...

اصلا من آمدم که بمیرم برای تو

این روز ها که کاسه ی بعضی ها دنبال آب گل آلود است و تشنه ی ماهی،کوزه ام را لب دیوار هیئت میشکنم و با قطره قطره مرثیه ای که از ان میبارد،غسل شهادت میکنم...

میخواهم امسال پشت شیشه ی ماشینم بنویسم،هیهات من الذلّة...

قبل از آنی که بنویسی من الغریب الی الحبیب...

قبل از آنی که بگویی هل من ناصر ینصرنی...

و قبل از آنی که بخوانی...ای سید ما و ای مولای ما...

راستی،هنوز هم به کام من تلخ است همه چیز،حتی سلسبیل.

مگر طعم شهد زمزمه های لبیک یا حسین(ع) که احلی من العسل است.

من غلامم...

از ایل و طبار خودت...

دست پرورده ی بازوی مادرت...

به هوای یا لیتنی کنتُ معک،روی پلاکم،سربندم،حتی روی اشک چشمانم مینویسم لبیک یا خامنه ای(حفظه الله)که لبیک یا حسین(سلام الله) است.

"کاتب "        


این نوحه رو با کمال افتخار و عشق تقدیم میکنم به امامم،سید علی خامنه ای(روحی له الفداء)

نذر سلامتی دوست عزیزم،ذاکر با اخلاص اهلبیت آقا منصور پور شیخ که چند روزیست بیمار شده...

سلامتی همه بیماران،خصوصا این بزرگوار لطفا یک سوره حمد تلاوت فرمایید...

از همه ی شما زائران بزرگوار در ایام این ماه عزیز التماس دعا دارم

لینک مستقیم دانلود

لینک غیر مستقیم دانلود


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۲۳
محمد معاذاللهی پور

نظرات (۶)

پرسش :
بعضی از مداحان به گونه‌ای ذکر حسین حسین می‌گویند که موجب شور و هیجان می‌گردد و همراه با سینه زدن و گریه کردن، جست و خیزی در جمعیت، ایجاد می‌شود. آیا این کار صحیح است؟
پاسخ :
پاسخ از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
‌اگر نوحه خوانی و مداحی به صورت غنا باشد حرام است.
سلام....داداشی...
ایول ریبا بود.
سلام علیکم...
خب حالا که شما این توضیحات رو ارائه دادید بنده متوجه شدم کار اشتباهی شاید نباشه...اما هنوز نمیتونم قانع بشم که این ذکر حسین حسین که گاها کامل هم بیان نمیشه موجب سبک شمردن این نام مقدس نیست...و اینکه اگر این ذکر همراه مداحی نباشه شور و حال مداحی از دست میره...این نظر شخصیمه که عقلم بهم میگه...
دلیل عرفی و شرعی هم ندارم که براش بیارم...که ممکنه از کم بودن اطلاعات من باشه.
در مورد بیان حضرت آیت الله بهجت هم بایست عرض کنم خب ایشون مسلما از معرفت بالایی برخوردار بودن که همچین بیانی داشتن و من به گرد پای ایشون هم نمیرسم. اما چیزی که هست متن دقیق سوالی که از ایشون شده بود خیلی مهمه...من نمیخوام از اسلام و علمای اسلام جلوتر برم اما هرچی فکر میکنم میبینم این طور اهنگین کردن مداحی ها کار درستی نیست...
در پناه حق
سلام علیکم...
میشه منبع موضوع اول رو که روایت کردید رو معرفی کنید...
در مورد هروله هم بایست خدمتتون عرض کنم که ارتباطی با بحث من نداره...هروله کردن نوعی عزاداری محسوب میشه و خود انسان به اختیار اینکارو انجام میده...بحث من آهنگین کردن مداحی بوسیله ذکر مکرر حسین حسینه که باعث میشه شور خاصی ایجاد بشه و باعث میشه افراد ناخواسته با این ذکر ریتم بگیرن و بدنشون رو حرکت بدن...
دقیقا کاری که یه ترانه حرام با بدن انسان انجام میده...
__________________________________________

علیکنَّ السلام...
در مورد منبع موضوع،بنده این مطلب رو از زبان پسر بزرگوار حضرت آقای بهجت(ّره) نقل کردم،اخیرا از آقای ماندگاری هم سوال کردم ایشون هم تأیید کردند،مطمئنا حضرتعالی با توجه به شناختی که از این عزیزان دارید به کلامشون استناد خواهید کرد.
اما مطلب دوم،بنده هم راجع به سبک هروله نظر ندادم راجع به کلیّت سبک عزاداری گفتم،به فرض هم اگر آنطوری باشد که شما فرمودید،تنها جایی که باعث میشه و دیده میشه که یه قول شما" افراد ناخواسته با این ذکر ریتم بگیرن و بدنشون رو حرکت بدن..."همون هروله است،و الا ما که تا به حال ندیدیم کسی تو سینه زدن نشسته ریتم بگیرد.مگر اینکه شما دیده باشید.
و اصلا یک پیشنهاد،شما میتونید از حضرت آقا استفتاء کنید این مطلب رو.و تا یادم نرفته عرض کنم که بهتر است مراسم شام غریبان سال گذشته بیت رو که حاج محمود خوندن ببینید،وقت شور گرفت مستمعین دقیقا از همین ذکر حسین(ع) مکرر استفاده میکنن،کجا؟در حضور حضرت آقا(ح).
و کلام آخر بنده که برای شما از دیدگاه های مختلف در راستای بدون مشکل بودن این عمل مقدس اقامه دلیل کردم و اصلا نظر شخصی خودم رو دخیل نکردم،حالا من از شما میخوام که:
اولا محبت بفرمایید دلایل عقلی و عرفی و شرعی خودتون رو در ناپسند بودن این عمل بیان بفرمایید.
و دوم اینکه خیلی دوست دارم نظرتون رو درباره بیان مبارک حضرت آیت الله بهجت(ره) بشنوم.
التماس دعا
سلام...
مداحی هایی که در حضور آقا خونده میشن سنگینن و تابحال ندیدم شور باشن و بطور پیاپی حسین حسین گفته بشه...
البته من همشونو ندیدم...
در مورد ذکر حسینی که حضرت زینب س داشتن هم باید گفت اون حال کاملا متفاوته...
این ذکر حسین که مداحا بکار میبرن صرفا جهت ریتم دادن و آهنگین کردنه مداحیه نه از روی غصه و ماتم...حضرت زینب نام برادر را از روی غصه صدا میزدن همانطور که ما هم اینکارو میکنیم موقعی که یکی از اعضای خانواده رو از دست میدیدیم اسمشونو با ناله صدا میزنیم.
توضیحاتتون رو به حساب تعصب به هیچ وجه نذاشتم...اما هنوز روی حرف خودم هستم چون دلیل قانع کننده ای نشنیدم...
در پناه حق
___________________________________________________
سلام علیکم...
خواستم به قول حضرت عالی جواب قانع کننده خدمتتون ارائه کنم،به دلم اومد که یک سوال رو محضرتون مطرح کنم.
یادمه که شخصی از حضرت آیت الله بهجت(ره)سوال کرده بودن،نظر شما راجع به این شکل جدید عزاداری ها،برهنه سینه زدن ها و... چیه؟ایشون فرمودن بنده در اون حدی نیستم که بخوام در مورد مجلس عزای سید الشهدا اظهار نظر کنم...
همچنین در احوالات آیت الله بحر العلوم خواندم که یک روز ایشون در کربلا با جمعی از شاگردانشون در مسیر مشرف شدن به حرم اباعبدالله الحسین(ع)بودند که میبینن عده ای از جوانها هروله کنان وسط بین الحرمین دارن به سر و سینه میزنن.
اطرافیان دیدن علامه بحرالعلوم کفش هاشون رو در آوردند،عمامه از سر در آوردند رفتن بین هیئتی ها شروع به هروله کردند یا به قول سرکار علیّه شور گرفتند.
بعد از تمام شدن جلسه شاگردان گفتند،حضرت آقا این چه کاری بود،از شما بعیده،در شأن شما نیست...
ایشون فرمودند،شما چه جوری از من میخواید بیکار بشینم وقتی میبینم حضرت بقیةالله الأعظم(عجل الله فرجه) بین این هیئتی ها مشغول سینه زدن و هروله کردن هستن و به سر و صورتشون میزنن.
حالا حقیر از شما میخوام یه جواب منطقی به من بدید.
یا علی(ع)
شعرش زیبا بود...
اما اگه همراهش ریتم "حسین حسین" نبود بهتر بود...
بنده شخصا با این قسمت مداحی ها مخالفم...یه جورایی در شان نام زیبای امام حسین ع نیست که این چنین خونده بشه.
به عقیده من گاهی اوقات مداحی ها هم دستخوش لهو و لعب میشن چرا که ملت رو به حرکت جسمانی وا میدارن...اینطور" حسین حسین "گفتن تقریبا شبیه "دوپس دوپس "ترانه های حرامه...
البته برادرا خیلی کم این حرفر و قبول میکنن چون علاقه زیادی به شور گرفتن تو هیئتا دارن...
_____________________________________________
با سلام.
از منظر آسیب شناسی کلام شما در باب تغییر جهت محتوای مداحی ها صحیح است،لکن از چشم انداز زیبا شناسی نگه داشتن مخاطب در بالاترین سطح خود یک هنر محسوب میشود در دیدگاه مخاطب شناسی.به شرطی که نیت دوستان از گفتن ذکر تیمم و تبرک باشد نه استفاده ابزاری
اما از تگاه تاریخی در کتاب های مختلفی که قضیه کربلا مطرح شده است،در بیشتر آنها آمده است که حضرت زینب سلام الله علیها هنگامی که از خیمه گاه به سمت قتله گاه حرکت کردند مدام ذکر حسین(ع) را تکرار کرده و بر سر میزدند
و در آخر از دیدگاه عقیدتی و شرعی از نگاه بزرگان دین خصوصا مقام معظم رهبری(روحی له الفداء)میتوان فهمید که این مسئله را غلط نمیدانند،جرا که مداحانی که در بیت ایشان مداحی میکنند سبک عزاداریشان به همین منوال است که اگر حضرت آقا با این مسئله مشکل داشتند هرگز آن بزرگواران را به بیت دعوت نمیکردند.
انشالله که در مسیر نوکری سید الشهدا همواره نفحات محبت ایشان در شور با شعور نصیبمان گردد.
امدوارم توضیحات بنده را به حساب تعصب و بی منطقی قرار ندهید.
با تشکر از حضورتان،موفق باشید
"کاتب"

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی